Kezdőlap   Budapest     2020-07-12   Csatlakozz hozzánk facebookon
Új rekord: 9 hónap alatt készült el egy 40 méteres hídszakasz Bicske és Mány között
A „végre” és az „ideje volt” a két legjellemzőbb reakció a bicskei és mányi lakosok részéről arra, hogy visszakapták használatra a két települést összekötő közutat. Annak egy szakaszát ugyanis az utóbbi kilenc hónapban felújították. Egy helybéli kiszámolta: ha a leaszfaltozott út hosszát elosztjuk az eltelt napokkal, a kivitelező naponta közel 15 centimétert haladt a munkával a lezárt szakaszon.

A 1104-es számú közút Bicske és Mány között áthalad a Szent László-patakon, amelynek medréhez legutóbb vagy három évtizede nyúltak hozzá. Két éve az utat kerékpáros közlekedésre is alkalmassá tették egy uniós pályázaton belül, ám a kiszélesítéssel járó hídátalakítás akkor – forráshiány miatt – nem fért bele.

A „Szent László-patak rehabilitációja” című projekt a KEHOP-1.5.0. pályázati konstrukcióban úgy lett kiemelt nemzetgazdasági jelentőségű ügy, hogy az ígéret szerint így a bel- és a mezőgazdasági területek a dombvidéki területekről levonuló árhullámok káros hatásaitól mentesíthetőek lesznek, a településeket érintő helyi vízkár kockázata pedig csökkenni fog. A projektet 2018 elején indították, a hat fő elem – ezek közül a mányi híd felújítása csak egy – kivitelezésének végső határideje után a projektzárás dátuma 2021. március 15. lenne.

A Szent László-patak rehabilitációja szorosan összefügg a Váli-völgy vízrendezési feladatai elnevezésű projekttel, összesen 5,2 milliárd értékben – így a kettőt 2018 szeptemberében közös és ünnepélyes nyitórendezvényen bocsájtották útjára, ahol többek között felszólalt a két tendernyertes is: Kovács Tamás Gyula, a Szabadics Zrt. vezérigazgatója, valamint Halmi Tamás, a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője.

A munkát megrendelő Országos Vízügyi Főigazgatóság tenderének egyik szerencsés nyertese a 30 éves múlttal rendelkező Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt. lett, három másik pályázót megelőzve. A zalakarosi cég nagyon hasít az utóbbi években: éppen az Átlátszó írta meg, hogy 2019 karácsonya előtt még elcsíptek pár zsíros közbeszerzést, összesen nyolcmilliárd forint értékben. De a nyaruk is eseménydúsan telt: a Mészáros Lőrinc és gyermekei tulajdonában lévő Fejér-BÁL Zrt.-vel közösen elnyerték a zánkai Erzsébet-tábor felújítására kiírt 16,8 milliárdos pályázatot.

A Szent László-patak rehabilitációjának egyik elemét képező úgynevezett mányi hidat 2019 decemberéig kellett volna kiszélesíteniük. Erre részben azért van szükség, hogy a korábban erre vezetett kerékpárút is balesetmentesen elférjen, másrészt, hogy a patakon elvezethessék az erre gyakori árhullámokat, amelyek korábban a környező földeket károsították. A 1104-es út ugyanis a bicskei torkolatánál egy gáton halad át két halastó között, ennek a gátnak pedig szűk volt az átfolyója, így magas vízállásnál rendszeresen kiöntöttek a tavak. Mivel két különböző uniós pályázati forrásból megvalósuló tervekről volt szó, a szélesítést a beruházó szerint nem lehetett megoldani kerékpárút-kivitelezéssel együtt.

Hogy a fizikailag egyébként igen kis területet érintő rekonstrukció nem éppen rohamtempóban halad, arra először a Bicskei Szó hívta fel a figyelmet tavaly decemberben. A portál helyszínre kiszálló munkatársa szerint akkor még jó két heti munka volt hátra. A blogbejegyzésből kitűnik, Ugron Zoltán mányi polgármester már november végén kihívta a helyszínre a kivitelező emberét és a megrendelő OVF-t képviselő műszaki ellenőrt, hogy személyesen beszéljék meg, miért van 2019. augusztus 26. óta lezárva a terület.

„Elmondták, miért csúszik az építkezés: nem volt előtanulmány, menet közben módosítani kellett a terveken és a kiviteli módon. Ezt tudomásul vettem, de jeleztem, hogy rossz volt az ütemezés, felelős beruházóként az ilyennel számolni kell és ha tavasszal kezdik a munkákat, akkor nem a télbe csúszik a kivitelezés” – olvasható a Bicskei Szó írásában.ű

Bicskén az egyik helyi képviselő, a Momentumos Molnár Dániel igyekezett utána járni, meddig keserítheti még a bicskeiek életét az építkezés. Egy, az ügyben szervezett közmeghallgatást követően február végén arról számolt be egy Facebook bejegyzésben, hogy az önkormányzat egyeztetett a kivitelezővel, akinek képviselője akkor már a többedszer módosított március közepi határidőre sem vállalt garanciát és a „balszerencsésen alakuló körülményekre” hivatkozott. Pontos végdátum a találkozón nem hangzott el, csak egy homályos nyár eleji dátum.

A bicskei városvezetés mindenesetre egy közleményben igyekezett sietve tisztázni, hogy semmit sem tehet a kivitelezés megsürgetése ügyében.

„Mivel az OVF a beruházó, ezért sem Bicske, sem Mány önkormányzatának, polgármesterének nincsen semmilyen jogköre arra, hogy a kivitelezésbe beleszóljon, sürgesse, ötletekkel álljon elő. Csupán kérhetjük mindezt, de nem követelhetjük meg a teljesítésüket. Ezzel mindketten éltünk is, kéréseinket a kivitelezők meghallgatták, de különféle indokokra hivatkozva nem teljesítették” – írta Ugron Zoltán később, egy februári Facebook bejegyzésében. “Többen úgy gondolják, hogy „nem történik semmi”. A háttérben azonban mindkét polgármester igyekszik nyomást gyakorolni a kivitelezőkre a munka mielőbbi befejezésére, melynek jelenleg március 15. a határideje” – tette hozzá.

A lezárás idejére a forgalmat egy amúgy is rossz állapotú útszakaszra terelték át a szőlőhegy szomszédságában. Ennek közelében ütöttek el egy gyalogost február elején, az idős asszony a helyszínen belehalt sérüléseibe. Ennek kapcsán a Bicskei Szó már konkrétabban feszegette a felelősség kérdését: miért enged a bicskei önkormányzat a kivitelezői magyarázatnak, amelyben hol áttervezés, hol rossz időjárás, hol egyéb kifogás szerepel.

Az időzítést és az állapotokat is botrányosnak írta le még február elején egy, az utat rendszeresen használó autós a vezess.hu-n, hozzátéve: az elkerülő egyre rosszabb állapotba kerül a ráengedett kamionforgalom miatt, így minden napos a balesetveszély.

“Négyzetméteres darabok szakadtak le a széléből, több helyen is egy sávra kellett szűkíteni rajta a forgalmat. Sebességet először 60, majd 40 km/h-ra korlátozta az útkezelő” – magyarázta a sofőr.

A híd pedig csak nem akart elkészülni. Március elején a helyszínen járva sikerült szóra bírni az egyik ott dolgozót, aki elmondta, a hazai aszfaltkeverők év eleji leállása miatt áll egyelőre az építkezés. Hozzátette, nekik csak októberben adták át a munkaterületet, télen pedig nem lehet építeni. A szakember szerint egyszerre sürgették és hátráltatták őket.

– Az alépítmény kész van, csak meg kéne csinálni az aszfaltozást. Viszont nem értem, miért mondtak februári átadást, ha már akkor is tisztában voltak vele, hogy február 15-ig nem fognak tudni az országban sehol meleg aszfaltot szerezni, hiszen az aszfaltkeverő telepek télen, fagyban nem dolgoznak – nyilatkozott az Átlátszónak Molnár Dániel képviselő, aki szintén többször járt a helyszínen. Molnár szerint legalább a balesetek esélyét lehetett volna csökkenteni, ha a rossz állapotú elkerülőn a puszta forgalomlassításon túl forgalomirányítást alkalmaz a közút. De az elkerülő felajánlása sem volt jó ötlet a bicskei önkormányzat részéről – mutatott rá a képviselő.

Az ideiglenesen használt elkerülő rész közben annyira leamortizálódott, hogy a már tényleg leaszfaltozott hídon felmerült az ideiglenes használatba helyeztetés is. Az itteni áldatlan állapotoktól nyilván nehezen elvonatkoztatható, hogy májusban például két közlekedési baleset is történt a szakaszon, de járművükben keletkezett kárra is többen panaszkodtak a közösségi felületeken. „Számtalanszor látok ott autókat állni, elakadásjelzővel. Megvan az összes javítási számlám az autómról, azóta keletkezett mind, amióta az elkerülő ilyen állapotban van” – írta egy kommentelő.

Május első hetében aztán munkaterület megélénküléséről szóltak a helyi hírek. A bicskei önkormányzat honlapján pedig 12-én meg is jelent egy minden ünnepélyességet nélkülöző közlemény az útátadásról. Utóbbi szintén teljes egyszerűséggel történt, nem szállt ki a térségi országgyűlési képviselő és a koronavírus-helyzetnek megfelelően nem volt csinnadrattás szalagátvágás sem.

Az elkészült szakaszon még most is kint vannak a munkára emlékeztető jelzőtáblák – a jelenlegi helyzetről készült videón a sötétebb színű aszfaltrészről van szó konkrétan. Kíváncsiságból mi is végigsétáltunk rajta: pontosan 80 lépés, azaz nagyjából 40 méter hosszúságú a kivitelezett rész.

Hogy miért tartott ennyi ideig a kivitelezés, és milyen konkrét okok vezettek oda, hogy 9 teljes hónapig készüljön egy 40 méteres aszfaltozás, arról a projekt megrendelőjénél és kivitelezőnél is érdeklődtünk. Utóbbi, az elkerülő út felújítását is vállaló Szabadics Zrt. illetékesétől az tudakoltuk, fizetnek-e például kötbért, illetve kapnak-e valamiféle kompenzációt az érintett települések. Azt is megkérdeztük, mikorra készülhet el immár a leromlott állapotú elkerülő út. Cikkünk megjelenéséig a cégtől nem érkezett válasz.

A Szabadics Zrt. honlapján mindenesetre ezt a jövőre nézve megnyugtató kitételt találjuk: „Célunk, hogy a versenyképes árak mellett az általunk elvégzett munka műszakilag kifogástalan legyen, egyúttal kivitelezés közben környezetünket is a lehető legkevésbé terheljük meg.”

Reagált azonban a Országos Vízügyi Főigazgatóság.

Mint írják, a “pályalemezek többszöri (háromszori) elbontására volt szükség, mivel a szerkezetet minősítő labor vizsgálatok (felszakadás vizsgálat) eredményei nem érték el a Mintavételi és Minősítési tervben, illetve a vonatkozó szakmai előírásokban megkívánt paramétereket. A többszöri bontás és újraépítés, valamint a szükséges minősítések idő igénye okozták a korábban előre jelzett forgalomba helyezési időponthoz képesti késdelmet” – fogalmazott az OVF.

Az Igazgatóságnál ugyanakkor hozzátették, mivel a “Szent László-patak rehabilitációja” projekt befejezésének határideje 2021. március 15., a szerződés pedig nem tartalmaz kötbér köteles részhatáridőket, a kivitelezőnek nem kell kötbért fizetnie. Az OVF-től emellett azt is megtudtuk, hogy a híd teljes rekonstrukciójának költsége nettó 105,6 millió forint.

Kocsis Noémi

Forrás: Átlátszó
Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Kitört a botrány egy magyar pedagógus képei miatt
Magyarországon napokon belül szigoríthatnak a koronavírus miatt
Orbán: Kaleta ítélete bizonyítja, hogy a bíróság független a kormánytól
Itt tartunk: Varga Mihálynak kell könyörögni, hogy ne legyen a Balaton-part végig fizetős
Több ezren csatlakoztak a korábbi petíciójukhoz, most Varga Mihálytól és a Magyar Turisztikai Ügynökségtől (MTÜ) kéri az Összefogás a Balatonért Egyesület, hogy ne szorítsák ki a Ba...
  
Meghalt a férfi, akit megvertek egy maszkviselési vita miatt
Halottnak nyilvánították a francia buszsofőrt, akit július 5-én annyira megvert egy fiatalokból álló társaság, hogy a kórházban agyhalottnak nyilvánították Az 58 éves Philippe Monguil...
  
A kormány még mindig pénzzel tömi a német autóipari cégeket
Bár 2003 óta létezik az egyedi kormánydöntéssel megítélt támogatások (EKD) rendszere, igazán a 2010-es évek közepén pörgött fel a cégeknek munkahelyekért cserébe juttatott ingyen p...
  
Szijjártó és a 225 millióból felújított apátsági múzeum esete
A miniszter 225 millió forintból, pályázati támogatásból megújított apátsági múzeum átadóünnepségén beszélt erről Csak azok a nemzetek lehetnek sikeresek, amelyeknek erős nemzeti i...
  
Megmutatjuk ki áll a fideszes csodajachtokat birtokló máltai cég mögött
Az új uniós szabályoknak köszönhetően nyilvánosságra kellett hozni a máltai offshore cégek valódi tulajdonosait, így derült ki, hogy a kormányközeli üzletemberek és fideszes politikus...
  
Orbán Viktor jövő heti bejelentéseit találgatja mindenki
Orbán Viktor a hétvégén áttanulmányozza a szakértők által készített javaslatcsomagot és a jövő héten jelenthet be újabb intézkedéseket a koronavírus-járvány elleni védekezéshez ...
  
Kiderült ki a tulajdonosa a Mészárost is furikázó hírhedt adriai jachtoknak
Magyarország negyedik leggazdagabb embere az L&L Charter Ltd valódi tulaja 2018 nyarán egy magánrepülőgép és egy luxusjacht híre járta be a magyar sajtót, a két exkluzív járművel a magy...
  
Gyöngyös: 89 ukrán vendégmunkás van járványügyi megfigyelés alatt
A két hétig tartó kötelező házi karantén idején folyamatosan ellenőrzik a vendégmunkások egészségügyi állapotát, a rendőrség pedig kontrollálja, hogy betartják-e a járványügyi s...
  
Angola köszönetett mondott Szijjártónak: angolai diákok számára biztosít ösztöndíjat a magyar kormány
Magyarország és Angola között hosszú múltra visszatekintő együttműködés van, amelynek további fejlesztése mindkét ország érdeke - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külü...
  
Na végre: Csepel díszpolgára lett Tarlós István
A Csepeli Lelkészi Kört megalapító Hantos Jenő munkáját is így ismerték el Díszpolgárrá választották Tarlós Istvánt, Budapest korábbi főpolgármesterét, valamint Hantos Jenő nyugal...
  
Már a polgármester is tüntetett Siófokon - óriási a botrány
A siófoki meteorológiai állomást féltve tartottak közös sajtótájékoztatót politikusok és civilek pénteken a Balaton-parti városban, írja az MTI A közös fellépés oka, hogy építés...
  
Gulyás: Ahol Magyarországon fertőzési góc alakult ki, oda külföldi hozta be a vírust
Járványügyi készültség van Magyarországon Az első csatát megnyertük, de amíg nincs vakcina, a fertőzés velünk marad, fenn kell tartani a készültséget Ahol Magyarországon fertőzési ...
  
Óriási fogás: Huszonhárom migránst tartóztattak fel a rendőrök
Jogellenesen próbált meg bejutni az országba huszonhárom migráns Csongrád-Csanád megyében Az egyenruhások feltartóztatták, majd az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérik őket A Sze...
  
Botrány: nem elérhetők a nyugdíjak az egyik banknál (frissített: elhárították a hibát)
Technikai problémák miatt gond volt a 2020 július 10-én esedékes nyugdíjak jóváírásával a Takarékbankban - írta a 24hu A pénzintézet azt közölte, hogy a technikai problémát rövid i...
  
Orbán is elbúcsúzott a hirtelen meghalt országgyűlési képviselőtől
Péntek délelőtt közlekedési balesetben életét veszítette Koncz Ferenc országgyűlési képviselő - írja a Borsod 24 A lap szerint Koncz motorozás közben nekiütközött Legyesbénye polg...
  
Botrány a Kaleta-ügy titkosítása körül
Demeter Márta LMP-s politikus arra kéri a parlament külügyi bizottságának fideszes elnökét, Németh Zsoltot, hogy oldja fel a titkosítást a gyermekpornográfia miatt elítélt volt limai nag...
  
Négy év körüli kislány zuhant ki egy második emeleti ablakból Kőszegen
Életveszélyesen megsérült egy négy év körüli kislány, aki péntek reggel kizuhant egy kőszegi ház második emeleti ablakából – írta a Vaolhu A portál értesülése szerint a baleset a...
  
Motorbalesetben elhunyt a fideszes országgyűlési képviselő
Pénteken reggel egy tragikus balesetben életét vesztette Koncz Ferenc, a Fidesz országgyűlési képviselője – közölte a hírt a párt, kiemelve: képviselőtársukat a Fidesz-frakció saját...
  
900 ezer Ft-os bírságot kapott a TV2 Tények Plusz műsora
Burkolt reklám miatt 900 ezer forintos bírságot szabott ki a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa - közölte a testület kommunikációs ...
  
Zöldek politikusa az EP ülésén: Orbán bandája hihetetlenül meggazdagodik
Az Európai Parlament csütörtöki plenáris ülésén áttekintették, hogy áll az a kezdeményezés, hogy az uniós pénzek felhasználását a jogállamisági feltételek teljesítéséhez köss...
  
Budakeszi: Egy édesanyát és 2 éves kislányát gázolták el
Egy édesanyát és két éves kislányát gázolta el egy autó Budakeszin pénteken délelőtt Áll a forgalom Temető u Fő utca sarkán gyalogos gázolás történt, áll a forgalom mindkét irán...
  
Hivatalos: Elfogadták a javaslatot, amely megelőzné az uniós pénzek ellopását
Cseh Katalin az Európai Parlament elé benyújtotta „Lex Mészáros” javaslatát, melyet az nagy többséggel meg is szavazott – tájékoztatott pénteken a Momentum Az európai parlamenti kép...
  
6,1 milliárd Ft-tal, 32 milliárdra drágult a Néprajzi Múzeum építési költsége
6,1 milliárd forinttal, az eddigi 26 milliárd helyett több mint 32 milliárd forintra drágultak a Liget Projekt keretében a Városliget szélére épülő új Néprajzi Múzeum építési költs...
  
A rendőrök állítják, 703 km/h-s gyorshajtáson kaptak egy Ford Focust
Tény, egészen elképesztő adatokat tudnak produkálni a Fordnál a Focus átépítésével, de az alábbi szám így is túlzásnak tűnik Az olasz rendőrök szerint ugyanis állítólag 703 km/h-...
  
Ha meglátod mi Mészáros Lőrinc következő nagy dobása...
A CIG Pannónia Nyrt irányításának megszerzése lehet az eszköz a hazai biztosítói piacon való nyomuláshoz, ha ez megvan, akkor elindulhat a Takarékbank, az MKB és a Budapest Bank ügyfelei...
  
Orbán aggódik a magyarokért: Több Balaton, kevesebb Adria
Kell majd újabb korlátozó intézkedéseket hozni a koronavírus miatt, csak még nem tudjuk pontosan, hogy milyeneket – mondta Orbán Viktor péntek reggel a Kossuth rádióban A kormányfő szer...
  
Magyarországon napokon belül szigoríthatnak a koronavírus miatt
A vírussal szembeni első csatát sikerült megnyerni, addig, amíg nincs vakcina, a fertőzés velünk fog élni – kezdte a kormányinfót Gulyás Gergely. A Miniszterelnökséget vezető miniszte...
  
Hivatalos: A rendőrség előtt az önkormányzati lakást bérbeadók ügye
A kérdés az, hogy történt-e bűncselekmény Néhány hete írta meg a hvghu, hogy busás haszonnal turistáknak adtak ki önkormányzati bérlakásokat Mint írtuk, akár egy-két nap alatt me...
  
Szerbia népe bizonyította 1 nap alatt - azért a víz az úr
Csütörtök este békés tüntetést tartottak Szerbia több városában is, a demonstrálók a nagyobb városok fontosabb épületei előtt ülve tiltakoztak Ez jelentős változás a megelőző ké...
  
Nézőpont Intézet: Még mindig toronymagasan vezet a Fidesz
Az ellenzéki pártok külön indulása esetén a Fidesz-KDNP 51 százalékot szerezne egy most vasárnapi választáson, de ha egy a Jobbiktól a Demokratikus Koalícióig tartó közös lista lenne,...
  
THE HUNGARIAN TIMES Impresszum / Sütik
Új rekord: 9 hónap alatt készült el egy 40 méteres hídszakasz Bicske és Mány között
A „végre” és az „ideje volt” a két legjellemzőbb reakció a bicskei és mányi lakosok részéről arra, hogy visszakapták használatra a két települést összekötő közutat. Annak egy szakaszát ugyanis az utóbbi kilenc hónapban felújították. Egy helybéli kiszámolta: ha a leaszfaltozott út hosszát elosztjuk az eltelt napokkal, a kivitelező naponta közel 15 centimétert haladt a munkával a lezárt szakaszon.

A 1104-es számú közút Bicske és Mány között áthalad a Szent László-patakon, amelynek medréhez legutóbb vagy három évtizede nyúltak hozzá. Két éve az utat kerékpáros közlekedésre is alkalmassá tették egy uniós pályázaton belül, ám a kiszélesítéssel járó hídátalakítás akkor – forráshiány miatt – nem fért bele.

A „Szent László-patak rehabilitációja” című projekt a KEHOP-1.5.0. pályázati konstrukcióban úgy lett kiemelt nemzetgazdasági jelentőségű ügy, hogy az ígéret szerint így a bel- és a mezőgazdasági területek a dombvidéki területekről levonuló árhullámok káros hatásaitól mentesíthetőek lesznek, a településeket érintő helyi vízkár kockázata pedig csökkenni fog. A projektet 2018 elején indították, a hat fő elem – ezek közül a mányi híd felújítása csak egy – kivitelezésének végső határideje után a projektzárás dátuma 2021. március 15. lenne.

A Szent László-patak rehabilitációja szorosan összefügg a Váli-völgy vízrendezési feladatai elnevezésű projekttel, összesen 5,2 milliárd értékben – így a kettőt 2018 szeptemberében közös és ünnepélyes nyitórendezvényen bocsájtották útjára, ahol többek között felszólalt a két tendernyertes is: Kovács Tamás Gyula, a Szabadics Zrt. vezérigazgatója, valamint Halmi Tamás, a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője.

A munkát megrendelő Országos Vízügyi Főigazgatóság tenderének egyik szerencsés nyertese a 30 éves múlttal rendelkező Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt. lett, három másik pályázót megelőzve. A zalakarosi cég nagyon hasít az utóbbi években: éppen az Átlátszó írta meg, hogy 2019 karácsonya előtt még elcsíptek pár zsíros közbeszerzést, összesen nyolcmilliárd forint értékben. De a nyaruk is eseménydúsan telt: a Mészáros Lőrinc és gyermekei tulajdonában lévő Fejér-BÁL Zrt.-vel közösen elnyerték a zánkai Erzsébet-tábor felújítására kiírt 16,8 milliárdos pályázatot.

A Szent László-patak rehabilitációjának egyik elemét képező úgynevezett mányi hidat 2019 decemberéig kellett volna kiszélesíteniük. Erre részben azért van szükség, hogy a korábban erre vezetett kerékpárút is balesetmentesen elférjen, másrészt, hogy a patakon elvezethessék az erre gyakori árhullámokat, amelyek korábban a környező földeket károsították. A 1104-es út ugyanis a bicskei torkolatánál egy gáton halad át két halastó között, ennek a gátnak pedig szűk volt az átfolyója, így magas vízállásnál rendszeresen kiöntöttek a tavak. Mivel két különböző uniós pályázati forrásból megvalósuló tervekről volt szó, a szélesítést a beruházó szerint nem lehetett megoldani kerékpárút-kivitelezéssel együtt.

Hogy a fizikailag egyébként igen kis területet érintő rekonstrukció nem éppen rohamtempóban halad, arra először a Bicskei Szó hívta fel a figyelmet tavaly decemberben. A portál helyszínre kiszálló munkatársa szerint akkor még jó két heti munka volt hátra. A blogbejegyzésből kitűnik, Ugron Zoltán mányi polgármester már november végén kihívta a helyszínre a kivitelező emberét és a megrendelő OVF-t képviselő műszaki ellenőrt, hogy személyesen beszéljék meg, miért van 2019. augusztus 26. óta lezárva a terület.

„Elmondták, miért csúszik az építkezés: nem volt előtanulmány, menet közben módosítani kellett a terveken és a kiviteli módon. Ezt tudomásul vettem, de jeleztem, hogy rossz volt az ütemezés, felelős beruházóként az ilyennel számolni kell és ha tavasszal kezdik a munkákat, akkor nem a télbe csúszik a kivitelezés” – olvasható a Bicskei Szó írásában.ű

Bicskén az egyik helyi képviselő, a Momentumos Molnár Dániel igyekezett utána járni, meddig keserítheti még a bicskeiek életét az építkezés. Egy, az ügyben szervezett közmeghallgatást követően február végén arról számolt be egy Facebook bejegyzésben, hogy az önkormányzat egyeztetett a kivitelezővel, akinek képviselője akkor már a többedszer módosított március közepi határidőre sem vállalt garanciát és a „balszerencsésen alakuló körülményekre” hivatkozott. Pontos végdátum a találkozón nem hangzott el, csak egy homályos nyár eleji dátum.

A bicskei városvezetés mindenesetre egy közleményben igyekezett sietve tisztázni, hogy semmit sem tehet a kivitelezés megsürgetése ügyében.

„Mivel az OVF a beruházó, ezért sem Bicske, sem Mány önkormányzatának, polgármesterének nincsen semmilyen jogköre arra, hogy a kivitelezésbe beleszóljon, sürgesse, ötletekkel álljon elő. Csupán kérhetjük mindezt, de nem követelhetjük meg a teljesítésüket. Ezzel mindketten éltünk is, kéréseinket a kivitelezők meghallgatták, de különféle indokokra hivatkozva nem teljesítették” – írta Ugron Zoltán később, egy februári Facebook bejegyzésében. “Többen úgy gondolják, hogy „nem történik semmi”. A háttérben azonban mindkét polgármester igyekszik nyomást gyakorolni a kivitelezőkre a munka mielőbbi befejezésére, melynek jelenleg március 15. a határideje” – tette hozzá.

A lezárás idejére a forgalmat egy amúgy is rossz állapotú útszakaszra terelték át a szőlőhegy szomszédságában. Ennek közelében ütöttek el egy gyalogost február elején, az idős asszony a helyszínen belehalt sérüléseibe. Ennek kapcsán a Bicskei Szó már konkrétabban feszegette a felelősség kérdését: miért enged a bicskei önkormányzat a kivitelezői magyarázatnak, amelyben hol áttervezés, hol rossz időjárás, hol egyéb kifogás szerepel.

Az időzítést és az állapotokat is botrányosnak írta le még február elején egy, az utat rendszeresen használó autós a vezess.hu-n, hozzátéve: az elkerülő egyre rosszabb állapotba kerül a ráengedett kamionforgalom miatt, így minden napos a balesetveszély.

“Négyzetméteres darabok szakadtak le a széléből, több helyen is egy sávra kellett szűkíteni rajta a forgalmat. Sebességet először 60, majd 40 km/h-ra korlátozta az útkezelő” – magyarázta a sofőr.

A híd pedig csak nem akart elkészülni. Március elején a helyszínen járva sikerült szóra bírni az egyik ott dolgozót, aki elmondta, a hazai aszfaltkeverők év eleji leállása miatt áll egyelőre az építkezés. Hozzátette, nekik csak októberben adták át a munkaterületet, télen pedig nem lehet építeni. A szakember szerint egyszerre sürgették és hátráltatták őket.

– Az alépítmény kész van, csak meg kéne csinálni az aszfaltozást. Viszont nem értem, miért mondtak februári átadást, ha már akkor is tisztában voltak vele, hogy február 15-ig nem fognak tudni az országban sehol meleg aszfaltot szerezni, hiszen az aszfaltkeverő telepek télen, fagyban nem dolgoznak – nyilatkozott az Átlátszónak Molnár Dániel képviselő, aki szintén többször járt a helyszínen. Molnár szerint legalább a balesetek esélyét lehetett volna csökkenteni, ha a rossz állapotú elkerülőn a puszta forgalomlassításon túl forgalomirányítást alkalmaz a közút. De az elkerülő felajánlása sem volt jó ötlet a bicskei önkormányzat részéről – mutatott rá a képviselő.

Az ideiglenesen használt elkerülő rész közben annyira leamortizálódott, hogy a már tényleg leaszfaltozott hídon felmerült az ideiglenes használatba helyeztetés is. Az itteni áldatlan állapotoktól nyilván nehezen elvonatkoztatható, hogy májusban például két közlekedési baleset is történt a szakaszon, de járművükben keletkezett kárra is többen panaszkodtak a közösségi felületeken. „Számtalanszor látok ott autókat állni, elakadásjelzővel. Megvan az összes javítási számlám az autómról, azóta keletkezett mind, amióta az elkerülő ilyen állapotban van” – írta egy kommentelő.

Május első hetében aztán munkaterület megélénküléséről szóltak a helyi hírek. A bicskei önkormányzat honlapján pedig 12-én meg is jelent egy minden ünnepélyességet nélkülöző közlemény az útátadásról. Utóbbi szintén teljes egyszerűséggel történt, nem szállt ki a térségi országgyűlési képviselő és a koronavírus-helyzetnek megfelelően nem volt csinnadrattás szalagátvágás sem.

Az elkészült szakaszon még most is kint vannak a munkára emlékeztető jelzőtáblák – a jelenlegi helyzetről készült videón a sötétebb színű aszfaltrészről van szó konkrétan. Kíváncsiságból mi is végigsétáltunk rajta: pontosan 80 lépés, azaz nagyjából 40 méter hosszúságú a kivitelezett rész.

Hogy miért tartott ennyi ideig a kivitelezés, és milyen konkrét okok vezettek oda, hogy 9 teljes hónapig készüljön egy 40 méteres aszfaltozás, arról a projekt megrendelőjénél és kivitelezőnél is érdeklődtünk. Utóbbi, az elkerülő út felújítását is vállaló Szabadics Zrt. illetékesétől az tudakoltuk, fizetnek-e például kötbért, illetve kapnak-e valamiféle kompenzációt az érintett települések. Azt is megkérdeztük, mikorra készülhet el immár a leromlott állapotú elkerülő út. Cikkünk megjelenéséig a cégtől nem érkezett válasz.

A Szabadics Zrt. honlapján mindenesetre ezt a jövőre nézve megnyugtató kitételt találjuk: „Célunk, hogy a versenyképes árak mellett az általunk elvégzett munka műszakilag kifogástalan legyen, egyúttal kivitelezés közben környezetünket is a lehető legkevésbé terheljük meg.”

Reagált azonban a Országos Vízügyi Főigazgatóság.

Mint írják, a “pályalemezek többszöri (háromszori) elbontására volt szükség, mivel a szerkezetet minősítő labor vizsgálatok (felszakadás vizsgálat) eredményei nem érték el a Mintavételi és Minősítési tervben, illetve a vonatkozó szakmai előírásokban megkívánt paramétereket. A többszöri bontás és újraépítés, valamint a szükséges minősítések idő igénye okozták a korábban előre jelzett forgalomba helyezési időponthoz képesti késdelmet” – fogalmazott az OVF.

Az Igazgatóságnál ugyanakkor hozzátették, mivel a “Szent László-patak rehabilitációja” projekt befejezésének határideje 2021. március 15., a szerződés pedig nem tartalmaz kötbér köteles részhatáridőket, a kivitelezőnek nem kell kötbért fizetnie. Az OVF-től emellett azt is megtudtuk, hogy a híd teljes rekonstrukciójának költsége nettó 105,6 millió forint.

Kocsis Noémi

Forrás: Átlátszó
Kitört a botrány egy magyar pedagógus képei miatt
Magyarországon napokon belül szigoríthatnak a koronavírus miatt
Orbán: Kaleta ítélete bizonyítja, hogy a bíróság független a kormánytól
Orbán harcias üzenetet tett közzé: Ne mondja meg a nyugat a keletnek, hogyan éljünk
Itt tartunk: Varga Mihálynak kell könyörögni, hogy ne legyen a Balaton-part végig fizetős
Meghalt a férfi, akit megvertek egy maszkviselési vita miatt
A kormány még mindig pénzzel tömi a német autóipari cégeket
Szijjártó és a 225 millióból felújított apátsági múzeum esete
Megmutatjuk ki áll a fideszes csodajachtokat birtokló máltai cég mögött
Orbán Viktor jövő heti bejelentéseit találgatja mindenki
Kiderült ki a tulajdonosa a Mészárost is furikázó hírhedt adriai jachtoknak
Gyöngyös: 89 ukrán vendégmunkás van járványügyi megfigyelés alatt
Angola köszönetett mondott Szijjártónak: angolai diákok számára biztosít ösztöndíjat a magyar kormány
Na végre: Csepel díszpolgára lett Tarlós István
Már a polgármester is tüntetett Siófokon - óriási a botrány
Gulyás: Ahol Magyarországon fertőzési góc alakult ki, oda külföldi hozta be a vírust
Óriási fogás: Huszonhárom migránst tartóztattak fel a rendőrök
Botrány: nem elérhetők a nyugdíjak az egyik banknál (frissített: elhárították a hibát)
Orbán is elbúcsúzott a hirtelen meghalt országgyűlési képviselőtől
Botrány a Kaleta-ügy titkosítása körül
Négy év körüli kislány zuhant ki egy második emeleti ablakból Kőszegen
Motorbalesetben elhunyt a fideszes országgyűlési képviselő
900 ezer Ft-os bírságot kapott a TV2 Tények Plusz műsora
Zöldek politikusa az EP ülésén: Orbán bandája hihetetlenül meggazdagodik
Budakeszi: Egy édesanyát és 2 éves kislányát gázolták el
Hivatalos: Elfogadták a javaslatot, amely megelőzné az uniós pénzek ellopását
6,1 milliárd Ft-tal, 32 milliárdra drágult a Néprajzi Múzeum építési költsége
A rendőrök állítják, 703 km/h-s gyorshajtáson kaptak egy Ford Focust
Ha meglátod mi Mészáros Lőrinc következő nagy dobása...
Orbán aggódik a magyarokért: Több Balaton, kevesebb Adria
Magyarországon napokon belül szigoríthatnak a koronavírus miatt
Hivatalos: A rendőrség előtt az önkormányzati lakást bérbeadók ügye
Szerbia népe bizonyította 1 nap alatt - azért a víz az úr
Nézőpont Intézet: Még mindig toronymagasan vezet a Fidesz
892 milliós bírságot kapott az Alza.hu a GVH-tól
Orbán: több mint egymillió ember munkahelyét mentettük meg
Főügyész Kaleta fellebbezéséről: Működik a jogállam, mindenki teszi a dolgát
Kovács Zoltán: Magyarország nem olyan hely, ahol demokratikusan megválasztott vezetők terjesztik a félretájékoztatást
Orbán: Kaleta ítélete bizonyítja, hogy a bíróság független a kormánytól
Olyan horrorkaravánt fogtak a magyar rendőrök amire nincsenek szavak
Dzsudzsák már tárgyalt is a Lokival - a hazai másodosztályban fojtathatja sikertörténetét
Szigorításokra kell számítani, bármikor bejelenthetik őket
Kitört a botrány egy magyar pedagógus képei miatt
Több mint 200 ezer forintért toborozzák az iskolaőröket
Orbánról vitáznak az EP-ben - Orbán bandája hihetetlenül meggazdagodik
Már egy fideszes polgármester is sokallta a tervezett fairtást