THE TIMES
Feliratkozás hírlevélre
M8-as építése: Mészáros teherautói miatt beteríti a szemét és a por Vasszentmihályt!
Arról győzködik a fideszesek a gyöngyöspatai romákat, hogy mire költsék a kártérítést, ami Orbán szerint nem is járna!
M8-as építése: Mészáros teherautói miatt beteríti a szemét és a por Vasszentmihályt!
A nyugati határszélen, Szentgotthárd és Körmend térségében, a tervbe vett új M8-as részeként, Vasszentmihály és Nemesmedves között épül egy 22 méter magas, közel 600 méter hosszú híd. Egy olyan völgy felett, ami pár hónappal ezelőtt még nem is létezett. Hatalmas munkával, az elmúlt másfél év alatt lassan elkészültek hozzá a dombok is, amin átívelhet a völgyhíd, eddig szinte érintetlen, jórészt természetvédelmi terület felett.

Az új M8-as szükségességét, amelynek az ominózus vasszentmihályi völgyhíd is része, senki sem vitatja. Más kérdés, hogy a beruházás mekkora környezeti károkkal jár, ráadásul pont egy őshonos Shagya-arab ménes élőhelyét is kettészeli.

Mondhatni, járulékos veszteség lenne, ha emiatt kellene a ménest felszámolni, de eddig az építtetők lépten-nyomon elfelejtettek a helyiekkel egyeztetni. Legalábbis az elmúlt hétig így állt a helyzet.

Egy vasszentmihályi olvasónk az elmúlt másfél évben hiába levelezett minden lehetséges fórummal, ügyében – mindezidáig – sokra nem jutott.

Egy hónappal ezelőtt felhívott bennünket, hogy szeretné nyilvánosságra hozni ügyét, mi pedig leutaztunk Vasszentmihályra. Ott elmesélte nekünk, hogy egy éven át milyen kálvárián ment keresztül.

Leveleztünk aztán mi is minden fórumon, írtunk a kivitelező Duna Aszfalt Kft.-nek, a NIF-nek, a szombathelyi erdészetnek is. Könnyen lehet, hogy éppen az érdeklődésünk hatása, de a hivatalok a közelmúltban az eddigieknél kompromisszum-készebbnek mutatkoztak a panaszossal. Eltelt egy hónap, és mire kész lett a cikk, többszöri egyeztetés után helyi informátorunk visszavonta nyilatkozatát, mert, ahogy írta: “elmúlt napokban olyan előrelépések, egyeztetések történtek az ügyben, amik a megoldás irányába mutatnak.”

Nincs ugyan jogi lehetősége visszavonni a nyilatkozatát, de rajtunk ne múljon az esetleges békés megoldás: nevét kihúztuk a kéziratból. A történet, a vasszentmihályi völgyhíd építése azonban annyi tanulsággal szolgál, hogy érdemes így is beszámolni róla.

Az új M8 alapkövét 2018. március 8-án tették le Körmenden. A gyorsforgalmi út a Szolnoknál építés alatt lévő M4-es autópályát fogja – Budapest elkerülésével – összekötni Szentgotthárdnál az építés alatt álló S7-es osztrák autópályával. Fő célja egy új kelet–nyugati irányú közúti közlekedési tengely létrehozása az ország középső részén, tehermentesítve a túlterhelt Bécs–Budapest–Szolnok útvonalat. Ennek része a Körmend-Szentgotthárd-S7 autóút-szakasz.

A neve azonban ne tévesszen meg senkit, az M8-as nem autópálya és nem is gyorsforgalmi út lesz, viszont a kezdetben 2×1, később 2×2 sávon 110 km/h-s sebességgel lehet majd közlekedni rajta. A 2017. tavaszán kiírt kivitelezési közbeszerzési pályázat eredményeként 2017. október 25-én ismertté vált, hogy a Duna Aszfalt Kft. és a Mészáros és Mészáros Kft. Konzorciuma 63 milliárd forintért építheti meg ezt az új autóutat, amelynek része a vasszentmihályi csomópont.

A beruházás kezdetétől fogva tudni lehetett, hogy a szakasz egyik legjelentősebb műtárgya a vasszentmihályi völgyhíd lesz, a községtől északra. A völgyhíd a Vörös-patak és a 87108 jelű, Nemesmedvesre menő bekötőút felett ível majd át. Az út a Pinka parti Natura 2000 területek keresztezésekor 200 méter hosszan, lábakra állítva halad majd.

Februárban a Nyugat.hu riportozott arról, hogy irdatlan nagy porra panaszkodnak az M8-as építése miatt Vasszentmihályon – a helybéliek videóra is vették, hogy hogyan közlekedtek akkor a Duna Aszfalt Kft. és és a Mészáros és Mészáros Kft. konzorciumának gépei. A Youtube-ra is feltöltött felvételen látszik, hogy a falun keresztül szállítják az építőanyagot, ráadásul nyitott platójú teherautókon.



A kialakult helyzet miatt – írta a HVG is – február végére Császár István polgármester lakossági fórumot hívott össze, ahol a faluban élők a hatóságoktól kívántak tájékoztatást kapni arról, hogy az engedélyek kiadására milyen feltételekkel kerülhetett sor. A polgármester a fórumra hívó levelében is azt írta, az építkezés miatt jelentősen megnőtt az átmenő kamionforgalom, ez pedig

“nagymértékben veszélyezteti a fenti utcák melletti ingatlanok épségét és az ott lakók egészségét. A kamionok okozta porfelhő és rezgés néha már az elviselhetetlenség határát súrolja”

A főút mellett élők arra hívták fel a figyelmet, hogy a beruházás elején semmilyen tájékoztatást nem kaptak a várható környezeti terhelésről, ahogy arról sem, hogy a beruházáshoz két éven keresztül a 8-as főúton szállítják az összes építőanyagot.

Mindenki úgy tudta, hogy szervizutakat építenek, azon zajlik majd a munka. Novemberben – lakossági egyeztetés nélkül – azt vették észre, hogy nem épültek meg a beruházást kiszolgáló utak, az összes töltőanyagot – amit az ideiglenesen nyitott faluszéli bányából szállítanak – a főúton hordják el.

Szervizutak tehát csak épülgetnek, a Duna Aszfalt Kft. és a Mészáros és Mészáros Kft. Konzorciuma a 8-as utat használja. Amikor a falubeliek e miatt panasszal éltek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél – mutatja egy helyi a panaszra kapott választ – azt az üzenetet kapta, hogy a szállítás a 8-ason jogszerűen történik.

A környezetkárosítás miatt a Pest megyei Kormányhivatal környezetvédelmi és természetvédelmi főosztályához is fordultak (mivel az útépítés kiemelt beruházás, így ide tartozik), ahonnan fél év után az a válasz érkezett, hogy minden rendeződött.

A hatóság válaszlevelében azt is olvasható, hogy a NIF tájékoztatása szerint az alábbi intézkedések kerültek bevezetésre: “felszólította (a kivitelezőt) a kőszállító autót a kiporzás csökkentése érdekében a tehergépjárművek szakszerű ponyvázásra”, a kivitelezőket az utak rendszeres locsolására, felhívta a figyelmet a KRESZ szabályainak betartására, ezért Vasszentmihályon 30 km-es forgalomkorlátozás került bevezetésre. Majd megállapította a kormányhivatal egyrészt azt, hogy “a 8. számú főút szállítási útvonalként történő használata nem ellentétes a környezetvédelmi engedélyben foglalt előírásokkal, mivel a töltésanyag szállítási útvonalának kiválasztása során a Környezetvédelmi tervben leírtak alapján kedvezőbb alternatíva nem állt rendelkezésre.”

A kormányhivatal szerint a NIF által javasolt intézkedésekkel a “szállítás okozta környezeti hatások” érdemben csökkenthetőek. Válaszukban az is olvasható, hogy az ügyben mulasztás nem állapítható meg, így a kormányhivatalnak további intézkedések megtételére nincs jogszabályi lehetősége.

Mindeközben beteríti a szemét Vasszentmihályt az M8-as építése miatt, legalábbis ezt nyilatkozták augusztus elején a nyugat.hu-nak a helyiek:

“a kivitelező által nyitott bányából a teherautók forgalomirányítók segítségével jutnak a 8-as főútra. Ezen a szakaszon szinte szemétteleppé alakult a rendezett, tiszta település. A felhalmozott műanyagot, hulladékot mindenfelé viszi a szél. A Duna Aszfalt-tól és Mészáros és Mészáros Kft.-től hiába kérték számtalanszor a lakók a hulladéktároló elhelyezését és a szemét eltakarítását. Lehet, hogy Alcsúton, Felcsúton ez a szokás, de az osztrák határ mellett mindenki megdöbben a környezetszennyezésen.”

Az elmúlt pár hónapban – mesélték legutóbb az Átlátszónak Vasszentmihályon – legalább annyi történt, hogy a portól naponta megtisztítják a főutat, mosással. így is felbecsülhetetlen, hogy a napi több száz, falu szélén kibányászott építőanyaggal megrakott teherautó mennyire károsítja a főutat magát, és a környező épületeket.

Vasszentmihály és Nemesmedves között félúton, a semmi közepén állunk meg. Nemesmedves, ezt jegyezzük meg, arról híres, hogy Magyarország legkisebb települése, zsákfalu, mindössze 20 lakossal.

A völgyhíd az oda vezető bekötő utat keresztezi majd, fent a magasban. A megkurtított területen hatalmas cölöpverő munkagépek, betonoszlopok, kicsit távolabb mesterségesen emelt dombok jelzik a beruházást. El se tudjuk képzelni, hogy pár év múlva, itt az erdőség felett autók suhannak el.

Forrás: Átlátszó
Termőföldmutyi Magyarországon: A New York Times és az Euronews is utánajárt a dolognak!
A székelyföldi gazdaságfejlesztési pályázaton is Mészáros-közeli vállalkozó nyert!
Gyenge forint: Orbán és Matolcsy elvesztették az irányítást!
Economist lista: Magyarország a hibás demokrácia besorolást kapta!
Schobert Norbert újabb üzenete: Csókoljuk Orbán Viktort! (videó)
Transparency vizsgálat: Csak Bulgária korruptabb Magyarországnál az Európai Unióban!
Történelmi mélypontra zuhant reggel a forint, Európa jelenleg leggyengébb devizája!
Csányi Sándor 13 milliárdos luxusgépén repült Indonéziába Orbán!
Támogassák a kórházakat a milliárdokat kapó futballklubok!
Trócsányi László 13 millió forintnyi lelépési pénzt kapott!
Még az államtitkár szerint is vállalhatatlan volt a közmédia interjúja Karácsony Gergellyel!
Milliárdjainkba fáj a Mátrai Erőmű bezárása!
A DK egy működésképtelen pendrive-on kapta meg a felcsúti fociakadémia tao-számláit!
Újabb alagutat találtak a déli határnál!
Jelentés: Aki Magyarországon születik szegény családba, az nehezen jut előre!
Nagy Ervin: A Fideszt nem lehet csak úgy kitenni az Európai Néppártból!
Százmilliárdok agymosásra! Közpénzből!
Ez a mai Magyarország: Volt olyan, aki Fidesznek akarta elnevezni a gyerekét!
Még hatályba sem lépett, máris visszavonták a tokaji borvidék védettségéről szóló kormányrendeletet!
Tényfeltáró delegációt küld Magyarországra az Európai Parlament!
Simonka: Mi nem csináltunk semmit másképp, mint mindenki más ebben az országban!
2020-ban 110 milliárdot fizetünk a letelepedési kötvények után!
Szijjártó: Magyarország saját nukleáris akadémiát hoz létre!
A gyenge forintra a miniszterelnök csere a megoldás!
28 milliós elektromos Audit kapott Áder a hivatalától karácsonyra!
Visszautasítja az ügyvédi kamara Orbán vádjait!
Matolcsy: Rendben van, hogy az MNB több mint tízmilliárdért kétszer is megvette ugyanazt az épületet!
A hazai rendszer nem a bántalmazottakat segíti: tovább alázzák a lúgos orvos áldozatát!
Tejszínes, gombás csirkemell vagy rántottsajt? - Íme a kecskeméti luxusbörtön étlapja, ahol Mengyi Roland raboskodik! (fotó)
Kamera előtt árulta el, hogyan nyithat Mészáros homokbányát természetvédelmi területen!
Botrány: Bessenyei Ferenc özvegye kiosztotta a díjátadón Márki-Zay Péter polgármestert!
100 milliárdot költhettek Rogánék kormánypropagandára!
Magyar György: Tudatos kampány zajlik a kormány részéről, aminek iszonyú következményei lehetnek!
Szárnyal az ország: Az elmúlt tíz napban 21 magyar fagyott halálra, főleg fűtetlen lakásban!
Minden kilencedik magyar háztartás bajban van a rezsiszámlák befizetésével!
Azt ígérték, hogy nem lesz új adó, majd az első ülésen be is vezettek egy újat!
550 ezres illetménye mellé havi 640 ezret kap a gyógyfürdőtől a harkányi fideszes polgármester!
Orbán a gyűlölet, a dezinformáció és a manipuláció birodalmát építi ki...
Novák Katalin: A magyar családpolitikát elismerés övezi Washingtonban!
Orbán: egy centire voltunk attól, hogy kilépjünk a Néppártból!
Megszüntették a fideszes államtitkár vejét érintő nyomozást, aki sajátjaként használja a közpénzből épült, lószoláriummal ellátott központot!

thehungariantimes.hu

valamit mindenki tud de mindent senki sem
Orbán Viktor szétlopja Magyarországot! (videó)
Orbán kormány sikerei: Az Európai Parlament megszavazta az eljárást Magyarország ellen!
Arról győzködik a fideszesek a gyöngyöspatai romákat, hogy mire költsék a kártérítést, ami Orbán szerint nem is járna!
Deutsch Tamás: Magyarországon működnek a jogállami normák!
Uniós biztos: az Orbán-kormány intézkedései indokolttá teszik a 7-es cikk szerinti eljárást!
Az Erzsébet-programon is százmilliókat kaszálnak Mészárosék!
Nyílt Társadalom Alapítványok elnöke: Orbán azzal fenyegetett, hogy a titkosszolgálatot veti be ellenünk!
A dolgozókon bukhat el a sokmilliárdos orosz-magyar üzlet!
Bűntársai okozhatják Simonka vesztét és a kétharmadot is bukhatja vele a Fidesz!
Weber Orbánnak: nem kérünk kioktatást!
Több milliárdnyi magyar közpénzt nyert Erdélyben az Igazi Csíki Sör mögött álló cég!
1,5 milliárdért nyújt nyújt informatikai támogatást a falvak orvosi ellátásához Mészáros volt jobbkezének cége!
Simonka-per: Negyedmilliárdos végrehajtást és NAV-tartozást is eltitkolt a fideszes képviselő!
Kiderült: Majd\' 160 millió Ft adót csalt el 2019-ben a Mészáros & Felcút Kft!
Lehet készülni: Hatalmasat drágul a liszt és a kenyér!
Pótmunkák miatt bő ötmilliárddal drágul tovább a Liget Projekt!
Csak egy kis szelet Balaton partot hagyna a világosiaknak Mészáros és Tiborcz!
MOK-elnök: Csak drágulni fog az egészségügy!
Tarol az ellenzék az időközi választásokon!
Már a falvakban is nagy bajban van a Fidesz!
Borzalmas jövőt jósol a magyar betegeknek Korózs Lajos!
Bosszú? A kormány megvonná az uniós forrásokat a fővárostól!
Az Orbánvő benyelte a balatonfüredi kikötőt (is)!
Kiderült: hazugság a Fidesz ellenzéknek tulajdonított lejárató videója!
Hurrá: Magyarország már a vietnámi családokat is támogatja!
Kiterjedt nyomozás folyik a csatornapénzek miatt Pest megyében!
Végrehajtás indult Matolcsy fiának cége ellen!
Egri polgármester: Nagy harácsolás volt itt az elmúlt években... (videó)
Több milliárdot buknak évente a magyarok, csak hogy Mészárosék olcsóbban bérelhessenek állami földet!
A saját cégét bízta meg a közétkeztetéssel a fideszes képviselő!
Miniszterelnökség: 110 óvodát és bölcsődét építünk a Kárpát-medencében!
Napi 7000 Ft-ba kerül az Puskás stadion folyamatos esti kivilágítása!
A hamis hírek fő terjesztője maguk Orbánék!
Halottak nevével élt vissza, mégis megúszhatja a börtönt a kamupárt embere!

thehungariantimes.hu

valamit mindenki tud de mindent senki sem
impresszum