Kezdőlap   Budapest     2020-08-13   Csatlakozz hozzánk facebookon
2107 milliárd Ft-ért nyertek el állami megbízásokat 9 év alatt Mészáros és Szíjj László cégei!
 
Bencsik András jobboldali megmondóember a minap egy mûsorban az oligarchákra utalva azt mondta, szerinte õk nem loptak, hanem „szerencsésen versenyeztek”. Eszerint Mészáros Lõrincnek és Szíjj Lászlónak igencsak nagy szerencséje volt az elmúlt években. Simicska Lajos ehhez képest szerény eredménnyel zárta NER-karrierjét.

Medence a tetõn, jacuzzi egy szinttel lejjebb. A legalsó szinten garázs, fölötte tökéletesre nyírt, világoszöld pázsit. Összesen 4 emeletnyi, legalább ezer négyzetméter lakótér, mindez a Gellért-hegyen, luxuskörnyezetben. Ide tér haza egy-egy fárasztó nap után Szíjj László, a Duna Aszfalt tulajdonosa, néha egyenesen a reptérrõl, egy magángéprõl. Hasonló életszínvonalat engedhet meg magának Mészáros Lõrinc, a másik NER-építõ: magánrepülõzés, sok tízmilliós autók, villa a horvát tengerparton, nyaranként egy-egy jachtos ejtõzés.

A két üzletemberben nemcsak az életszínvonal közös, az is, hogy mindketten a második Fidesz-kormány hivatalba lépése után lettek naggyá. Mészáros elõtte gyakorlatilag egy kisvállalkozó volt, Szíjj László pedig az erõs közepet súrolta. 2010-ben viszont megérkezett a hatalomba Orbán Viktor, és vele a Nemzeti Együttmûködés Rendszere (NER), ami mindent megváltoztatott.

NER. A mozaikszó, amit annyiszor használunk, hogy hajlamosak vagyunk elfelejteni, mit is jelent valójában. Például magasba emelkedést, még akkor is, ha nem feltétlenül vagyunk érdemesek rá. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint jóban lenni a fõnökkel.

Az eredmény pedig: sok közpénz, történetünk két fõszereplõjének építõipari cégeinél például kicsit több mint 2071 milliárd forintnyi. Ekkora értékben nyert meg közbeszerzéseket Mészáros Lõrinc két fõ építõcége, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint az R-Kord Kft., továbbá Szíjj László Duna Aszfaltja egyedül, illetve másokkal, esetenként egymással közösen 2010 szeptemberétõl idén novemberig.

Ez már-már felfoghatatlanul sok pénz, még akkor is, ha ennek csak egy része került végsõ soron a két oligarchához, a tenderek nagy részét ugyanis másokkal közösen nyerték el. Hogy pontosan mennyit kaptak belõle, azt nem lehet tudni, mivel a nyilvános adatokban nem részletezik az arányokat, és azt sem tudni, hogy ebbõl mennyit fizettek ki az alvállalkozóknak.

Egy biztos: a megbízások összege. A kis híján 2100 milliárd forintból a Duna Aszfaltnak 1275,6 milliárd forintnyi közbeszerzés jutott, míg a Mészáros és Mészáros Kft.-nek 506,3 milliárd forint, az R-Kord Kft.-nek 289,3 milliárd forint.

Bár azt hinnénk, az oligarchák három érdekeltsége a pénzt sok helyrõl szedte össze, a valóság egészen mást mutat: a források nagy része valójában 4 nagy állami szereplõtõl érkezett. A legnagyobb megbízó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt. (NIF) volt, a második a Magyar Közút Nonprofit Kft., a harmadik a Nemzeti Fejlesztési Programiroda Kft. (NFP), a negyedik pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság.

A NIF felel szinte minden állami útépítésért, legyen szó bicikliútról, közútról, vagy éppen autópályáról, de portfóliójába tartozik a vasútépítés is. A Magyar Közút szintén utakkal foglalkozik, hozzájuk tartoznak a közel 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartási és üzemeltetési munkái. A Nemzeti Fejlesztési Programirodát azért hozták létre, hogy menedzselje a szennyvízelvezetési- és tisztítási munkákat, feladatai közé tartozik továbbá az ivóvízminõség-javítás és a hulladékgazdálkodás is, az Országos Vízügyi Fõigazgatóság pedig árvízvédelemmel, belvízvédelemmel foglalkozik. Ezektõl az állami vállalatoktól a három céghez illetve konzorciumi partnereikhez 1694 milliárd forintnyi forrás érkezett, az összes pénz 82 százaléka.

A Mészáros és Mészáros Kft. legnagyobb munkáltatója szintén a NIF volt, innen 176 milliárd forint érkezett a felcsúti társasághoz. Második helyre az NFP került 150 milliárd forinttal, a harmadikra pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság 108 milliárd forinttal.

A vasútépítéssel foglalkozó R-Kord pedig a majdnem 300 milliárd forintot csupán 3 szereplõtõl szedte be. A NIF-tõl, a Gyõr-Sopron-Eberfurti Vasút Zrt.-tõl, valamint a MÁV-tól.

A Duna Aszfalt egyik legnagyobb NIF-es megbízása az M4-es volt. Az autóút, ha kész lesz, Budapestet fogja összekötni a román határral. Az M4-es Abony és Fegyvernek közötti szakaszát 2013-ban egy olyan konzorcium kezdte el építeni, amelynek vezetõje a Közgép volt, a G-nap után viszont kormány egyik napról a másikra leállította a beruházást. A kormány hivatalos magyarázata az volt, hogy az Európai Bizottság kartellvádjai miatt, ám kiderült, hogy Brüsszelnek nem az összefonódásokkal, hanem azzal volt problémája, hogy túlárazottnak ítélte a fejlesztést. Az Orbán Viktor és Simicska Lajos közötti háborúskodásnak mindenesetre a leglátványosabb következménye lett a félbehagyott autópálya-szakasz, és sokáig úgy tûnt, nem is folytatják a projektet.

Végül mégis újrakezdték, uniós helyett magyar közpénzbõl, a nagy nyertes pedig Szíjj László cége lett, amely eddig 302 milliárd forintot kapott az úttal kapcsolatos megbízásokért – jóval többet, mint amit a beruházó elõzetesen becsült. A különbség 55 milliárd forint, az eredetileg tervezetthez képest ennyivel drágult meg a projekt Duna Aszfaltra és partnereire esõ része. Ráadásul van olyan szakasz, amit kilométerenként 6,7 milliárd forintért építettek meg. Ez igen magas összeg, még úgy is, hogy a kérdéses területen a beruházás része egy híd is – és ahhoz képest is, hogy annak idején a Közgépnél még a négymilliárdos kilométerár is túlzónak bizonyult Brüsszel számára.

A Duna Aszfaltnak ezekért a közbeszerzésekért különösebben nem kellett versenyeznie, 2-3 cég indult ellenük, ráadásul olyan társaságok, amelyekkel egyébként együtt dolgoznak, akár egy másik szakaszon. Ilyen a Colas, amely négy tendernél versenytárs volt, egy másiknál viszont már konzorciumi partner. Az is igaz viszont, hogy autópályát nem sok mindenki tud építeni, így ez is egy magyarázat lehet arra, hogy miért volt ennyire kevés induló. Kerestük a NIF-et, hogy megtudjuk, mi az oka a drágulásoknak és mi indokolja ezeket a kilométerárakat, de nem reagáltak.

Míg a Duna Aszfalt fõként az autópálya-építéseken szedte meg magát, addig Mészáros Lõrinc cégei elsõ körben különbözõ vízügyi megbízásokkal. Kezdetben fõleg az Országos Vízügyi Fõigazgatóság ivóvízminõség-javító, árvízvédelmi programokkal kapcsolatos nagy értékû tendereiket hozták el, ezután jött a Nemzeti Fejlesztési Programiroda, amelynek legismertebb dobása az az összesen 420 milliárd forint értékû keretmegbízás volt, amelyben szennyvízelvezetési és - tisztítási, hulladékgazdálkodási, és ivóvízminõség-javító munkákra kerestek kivitelezõket.

A pályázattal már a kezdetekben is problémák voltak, az EU azt kérte, függesszék fel, mivel súlyosan torzítja a versenyt, hogy 4 évre elõre már az elején kiválasztják az összes partnert. Az NFP azonban fittyet hányt a figyelmeztetésre, és két, összesen 140 milliárd forint értékû tenderen ki is hirdette egyik nyertesként a Mészáros és Mészáros Kft-t.

A cég pedig ezután, immáron az R-Korddal kiegészülve a nagy értékû vasútépítési pályázatokat célozta meg. Az R-Kord 2016-ban robbant be a közbeszerzési piacra, ekkor kapta meg a Balaton déli partján futó vonal felújítását. A NIF kezdetben 55,5 milliárd forintra becsülte a munkát, és bár az R-Kord két másik céggel közösen 17 milliárd forinttal magasabb összegû ajánlatot nyújtott be, mégis nyert. A következõ nagy munka szintén a NIF-tõl jött, ez már a Püspökladány–Debrecen vonalszakasz felújításáról szólt, összesen 88 milliárd forint értékben. Még meg sem száradt a tinta ezen a szerzõdésen, a Mészáros és Mészáros Kft. megkapta a Százhalombatta–Ercsi–Pusztaszabolcs vonalra vonatkozó vasútépítési munkát is, 87 milliárd forintért, 17,2 milliárd forinttal drágábban, mint azt becsülték.

Az összesen 9 évre visszatekintõ adatokat kielemezve pedig az is kiderült, hogy a közpénzesõ ezekre a cégekre igazán Simicska Lajos távozásával kezdett el zuhogni. Simicska és Orbán Viktor között a 2014-es választások után romlott meg a kapcsolat, egészen addig a Közgép volt a közbeszerzések sztárja, 2015-ig bezárólag a Magyar Narancs és az Átlátszó számításai szerint 825 milliárd forint közbeszerzést nyert el a cég egyedül, illetve konzorciumban.

Majd jött 2015 és vele a G-Nap, ami után a Közgépet – mint utóbb kiderült, jogtalanul – kizárták a közbeszerzésekbõl. Innentõl pedig nem volt megállás: míg a Duna Aszfalt és a Mészáros és Mészáros Kft. 2015-ig 398 milliárd forintnyi tendert nyert meg, addig a két cég az R-Korddal kiegészülve ezt követõen ennek a négyszeresét, 1673 milliárd forintot. Ami még a Közgéphez képest is kiemelkedõ összeg.

Az oligarchák tehát köszönetet mondhatnak Simicska Lajosnak, de nem csak neki, az Európai Uniónak is. A kis híján 2100 milliárd forintnyi tenderbõl ugyanis 1537 milliárd forintnyit uniós programok részeként valósítottak meg, ez a teljes összeg 74 százaléka.

Ezeknél a tendereknél a számlát tehát részben vagy egészben az unió állta, ami már csak azért is pikáns, mert Orbán Viktor kedvenc szólama közben az volt, hogy „Állítsuk meg Brüsszelt”. Persze lehet, eközben arra gondolt, hogy az Európai Bizottság és az OLAF ne vizsgálódjon a milliárdos megbízások miatt.

Forrás: HVG
Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Horror Désen: Férgek lepték el a koronavírusos kisfiú testét, meghalt
Tiltakoznak: Elegük lett a balatonakarattyaiaknak Ördög Nóráék kisboltjából
Keményen bünteti az infláció a nyugdíjasokat
Milliárdosok borászatát is közpénz-milliókkal támogatja az Orbán-kormány
Néhány millió forint vissza nem térítendő állami támogatás nem csak a szerényebb lehetőséggel bíró kisvállalkozóknak jön jól, hanem az ország leggazdagabb emberei is előszerettel k...
  
Orbán döntött: egymilliárd dollárért vesz légvédelmi rakétarendszert az Egyesült Államoktól
Az Egyesült Államoktól vesz légvédelmi rakétarendszert a Magyar Honvédség - a mintegy egymilliárd dolláros beszerzésről szóló szándéknyilatkozatot Benkő Tibor honvédelmi miniszter é...
  
525 millióért vettek Mészáros Lőrincék medencés nyaralónak látszó gyümölcsöst Tihanyban
Vélhetően nincs még egy olyan nemzeti park a világon, melynek területén annyi luxusnyaralónak látszó gazdasági épület lenne, mint Tihany egyik páratlan panorámát kínáló területén, ...
  
Kezdeményezték a megvádolt Simonka György kizárását a pártból
A Magyar Narancs információi szerint Simonka György parlamenti képviselő pártbeli kizárását kezdeményezte Ruck Márton medgyesegyházi fideszes csoportelnök, mert szerinte árt a Fidesz jó...
  
Hatósági házi karanténba került az újfehértói polgármester
Néhány napja hatósági házi karanténba került egy újfehértói önkormányzati helyiségben rendezett magánrendezvény összes résztvevője, miután az eseményen részt vett egy igazolt koro...
  
Csak negatív PCR-teszttel kezdhetik meg a tanévet a Semmelweis Egyetem elsőévesei
Vegyes tervekkel készülnek a nagy magyarországi egyetemek az ősszel kezdődő tanévre: a Semmelweis Egyetem például negatív PCR-tesztet kér minden elsőévestől, az ELTE pedig hibrid oktatá...
  
Breaking - Négy Fradi-pólós vírustesztje pozitív lett
A címvédő FTC-Telekom Waterpolo együttesénél a szerda reggeli koronavírus-tesztelés során négy játékos pozitív mintát produkált, ezért a Magyar Vízilabda Szövetség úgy döntött, h...
  
Vonatgázolás! - Sürgősen vérre van szüksége a biciklis fiúnak
Sürgősen vérre van szüksége annak a fiatalnak, akit a balatonszemesi átjáróban gázolt el egy vonat Intenzív osztályon ápolják az a fiatal fiút, akit 3 hete gázolt el a Keszthelyről a D...
  
Megszólalt Ördög Nóra: mindenki támadja őket
Ördög Nóráék balatonakarattyai kisboltja hatalmas forgalmat bonyolít A kicsi utca, ahol a bolt található most tele van parkoló autóval A környék lakói nyílt levelet írtak, amely után k...
  
Tragédia: 60 fokos autóban hagyták a 3 éves gyereküket
A szörnyű tragédia körülményei egyelőre tisztázatlanok, ugyanis a szülők igen ellentmondásos történetet adtak elő a rendőröknek hároméves kisfiuk kínkeserves haláláról A 21 éves...
  
170 milliós beszerzés egy forintot sikerült az MNB-nek lealkudnia
A jegybank forintcímletekben ki sem fejezhető összeget spórolt a magyar adófizetőknek A négy, közelmúltban megrendelt grandiózus szobor után ezúttal 17 Bak Imre festményt szerez be a jegy...
  
Fejenként 150 ezer forintos gyorssegély - mutatjuk kik kaphatják meg
A programot a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) gondozza Egy, az iparágra szakosodott álláskereső oldalt is létrehoztak A koronavírus-járvány miatt állás né...
  
Vidnyánszky megszerezte az irányítást az SZFE fölött
Bár sem az intézmény, sem Vidnyánszky Attila nem tájékoztatta róla a nyilvánosságot, az Átlátszó felületén benyújtott közérdekű adatigénylés során kiderült, hogy Vidnyánszky...
  
Lezárták a szentendrei belváros egy részét - sehol a felújításra ígért állami forrás
Napok óta nem látogatható Szentendre egyik legszebb belvárosi tere, a Templom tér, mert a városvezetés szerint balesetveszélyessé váltak az oda vezető utak - írja a 24hu A Templomdomb műe...
  
Gyurcsány "tíz főbűnéről" világosítja fel a fiatalokat a Fidelitas
A Fidelitas felvilágosító kampányba kezdett Balatonlellén, hogy felhívja a Demokratikus Koalíció (DK) nyári egyetemére érkező fiatalok figyelmét arra, mi történt a pártelnök, Gyurcsá...
  
Korózs: Százezer nyugdíjas már nem éri meg a nyugdíjkiegészítést
Az MSZP felszólítja a kormányt, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közzétett inflációs mutatók miatt vizsgálja felül és korrigálja a nyugdíjemelésre vonatkozó politikáj...
  
Horror Désen: Férgek lepték el a koronavírusos kisfiú testét, meghalt
A mentőket a 9 éves kisfiú nagymamája hívta ki, miután az unokája nem reagált semmire – írja a Maszol.ro. A dési kisfiút még július 24-én szállították kórházba kritikus állapotb...
  
Újabb 11 honvédelmi sportközpont építését tervezi a kormány 550 millió forintból
Egy keddi kormányhatározatból kiderül, hogy a Beruházási Ügynökség 550 millió forintot költhet el az előkészítésre, amivel legkésőbb 2021 végéig kell elkészülnie. Ebből az össze...
  
Nem jönnek a kormány által megígért milliárdok
A kormány még 2017-ben, tehát a helyi ellenzék győzelme előtt határozott arról, hogy Szentendre és Vác több milliárd forintot kap a két település történelmi belvárosában található...
  
Talpra magyar, hí a haza! - Biztos megélhetés, kiszámítható életpálya
Nagy elhatározás kell ahhoz, hogy valaki a katonai szolgálatot válassza hivatásul A civil életből érkező lelkes jelentkezőknek az egyenruhások - elsőre bonyolult - szokatlan világa sok k...
  
Tiltakoznak: Elegük lett a balatonakarattyaiaknak Ördög Nóráék kisboltjából
Nyílt levélben közölték a balatonakarattyaiak. megelégelték, hogy Ördög Nóra és Nánási Pál kisboltja rendkívül nagy forgalmat generál környékükön: a balatoni város lakóközöss...
  
Bakondi aggódik: nőtt a migránstömeg miatti fertőzési veszély
A migránstömeg miatti fertőzési veszély a korábbi időszakhoz képest jelentősen emelkedett - jelentette ki a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója az M1 aktuális csatorna vasárnap ...
  
Pétfürdő retteg: Ha az felrobbanna, nemcsak nekünk lenne annyi
Alaposan felkavarta a kedélyeket a bejrúti robbanás a Várpalota melletti Pétfürdőn Nem véletlenül: a libanoni főváros kikötőjében 2750 tonna ammónium-nitrát robbant fel, elképesztő p...
  
Novák Katalin: Magyarországon érdemes tanulni, dolgozni és családot alapítani is
Augusztus 12 hivatalosan is a fiatalok világnapja, amelynek alkalmából Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára egy videót ...
  
Mit dolgozik Orbán minisztere, hogy havi hatmilliót keres?
Magyarország — Eddig meglehetősen keveset lehetett hallani Süli Jánosról (64), most azonban talán többen az emlékezetükbe vésik majd a nevét Sülit 2017-ben nevezték ki a Paksi Atomerőm...
  
Egy fűnyíró férfit szúrtak hátba - magyar valóság
Egy szóváltást követően késeltek meg egy fűnyíró férfit Marcaliban Nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szerzett az a férfi, akit kedden délelőtt szúrtak hátba Marcaliban A sérte...
  
De miért aludt Hajdú Péter Demcsák Zsuzsával?
Kötetlen beszélgetéseket láthatunk majd a Life Tv ősz elején induló, Összezárva Hajdú Péterrel című műsorában, amelynek első vendége Demcsák Zsuzsa lesz: a tévés elárulta, kifejez...
  
Óriási a tiltakozás Ördög Nóráék balatoni kisboltja ellen
Nyílt levélben közölték a balatonakarattyaiak megelégelték, hogy Ördög Nóra és Nánási Pál kisboltja rendkívül nagy forgalmat generál környékükön: a balatoni város lakóközössé...
  
Még az étterem vezetőjét is elvitték - áll a bál a megvert magyar focista ügyében
Kiderült: még az étterem vezetője is Busai Attiláék felé rúgott, amikor a labdarúgót agyba-főbe verték a napokban Ahogyan azt korábban a Blikk is megírta, egyik olvasónk szemtanúja vol...
  
Egy orosz fővállalkozó akar ismét vásárolni Pakson
Augusztus 10-ig jelentkezhettek az érdeklődő cégek a még július 29-én kiírt tenderre Az új paksi blokk építését bonyolító, orosz tulajdonú ASZE Mérnöki Vállalat Rt viszonylagos rend...
  
THE HUNGARIAN TIMES Impresszum / Sütik
2107 milliárd Ft-ért nyertek el állami megbízásokat 9 év alatt Mészáros és Szíjj László cégei!
Bencsik András jobboldali megmondóember a minap egy mûsorban az oligarchákra utalva azt mondta, szerinte õk nem loptak, hanem „szerencsésen versenyeztek”. Eszerint Mészáros Lõrincnek és Szíjj Lászlónak igencsak nagy szerencséje volt az elmúlt években. Simicska Lajos ehhez képest szerény eredménnyel zárta NER-karrierjét.

Medence a tetõn, jacuzzi egy szinttel lejjebb. A legalsó szinten garázs, fölötte tökéletesre nyírt, világoszöld pázsit. Összesen 4 emeletnyi, legalább ezer négyzetméter lakótér, mindez a Gellért-hegyen, luxuskörnyezetben. Ide tér haza egy-egy fárasztó nap után Szíjj László, a Duna Aszfalt tulajdonosa, néha egyenesen a reptérrõl, egy magángéprõl. Hasonló életszínvonalat engedhet meg magának Mészáros Lõrinc, a másik NER-építõ: magánrepülõzés, sok tízmilliós autók, villa a horvát tengerparton, nyaranként egy-egy jachtos ejtõzés.

A két üzletemberben nemcsak az életszínvonal közös, az is, hogy mindketten a második Fidesz-kormány hivatalba lépése után lettek naggyá. Mészáros elõtte gyakorlatilag egy kisvállalkozó volt, Szíjj László pedig az erõs közepet súrolta. 2010-ben viszont megérkezett a hatalomba Orbán Viktor, és vele a Nemzeti Együttmûködés Rendszere (NER), ami mindent megváltoztatott.

NER. A mozaikszó, amit annyiszor használunk, hogy hajlamosak vagyunk elfelejteni, mit is jelent valójában. Például magasba emelkedést, még akkor is, ha nem feltétlenül vagyunk érdemesek rá. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint jóban lenni a fõnökkel.

Az eredmény pedig: sok közpénz, történetünk két fõszereplõjének építõipari cégeinél például kicsit több mint 2071 milliárd forintnyi. Ekkora értékben nyert meg közbeszerzéseket Mészáros Lõrinc két fõ építõcége, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint az R-Kord Kft., továbbá Szíjj László Duna Aszfaltja egyedül, illetve másokkal, esetenként egymással közösen 2010 szeptemberétõl idén novemberig.

Ez már-már felfoghatatlanul sok pénz, még akkor is, ha ennek csak egy része került végsõ soron a két oligarchához, a tenderek nagy részét ugyanis másokkal közösen nyerték el. Hogy pontosan mennyit kaptak belõle, azt nem lehet tudni, mivel a nyilvános adatokban nem részletezik az arányokat, és azt sem tudni, hogy ebbõl mennyit fizettek ki az alvállalkozóknak.

Egy biztos: a megbízások összege. A kis híján 2100 milliárd forintból a Duna Aszfaltnak 1275,6 milliárd forintnyi közbeszerzés jutott, míg a Mészáros és Mészáros Kft.-nek 506,3 milliárd forint, az R-Kord Kft.-nek 289,3 milliárd forint.

Bár azt hinnénk, az oligarchák három érdekeltsége a pénzt sok helyrõl szedte össze, a valóság egészen mást mutat: a források nagy része valójában 4 nagy állami szereplõtõl érkezett. A legnagyobb megbízó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt. (NIF) volt, a második a Magyar Közút Nonprofit Kft., a harmadik a Nemzeti Fejlesztési Programiroda Kft. (NFP), a negyedik pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság.

A NIF felel szinte minden állami útépítésért, legyen szó bicikliútról, közútról, vagy éppen autópályáról, de portfóliójába tartozik a vasútépítés is. A Magyar Közút szintén utakkal foglalkozik, hozzájuk tartoznak a közel 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartási és üzemeltetési munkái. A Nemzeti Fejlesztési Programirodát azért hozták létre, hogy menedzselje a szennyvízelvezetési- és tisztítási munkákat, feladatai közé tartozik továbbá az ivóvízminõség-javítás és a hulladékgazdálkodás is, az Országos Vízügyi Fõigazgatóság pedig árvízvédelemmel, belvízvédelemmel foglalkozik. Ezektõl az állami vállalatoktól a három céghez illetve konzorciumi partnereikhez 1694 milliárd forintnyi forrás érkezett, az összes pénz 82 százaléka.

A Mészáros és Mészáros Kft. legnagyobb munkáltatója szintén a NIF volt, innen 176 milliárd forint érkezett a felcsúti társasághoz. Második helyre az NFP került 150 milliárd forinttal, a harmadikra pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság 108 milliárd forinttal.

A vasútépítéssel foglalkozó R-Kord pedig a majdnem 300 milliárd forintot csupán 3 szereplõtõl szedte be. A NIF-tõl, a Gyõr-Sopron-Eberfurti Vasút Zrt.-tõl, valamint a MÁV-tól.

A Duna Aszfalt egyik legnagyobb NIF-es megbízása az M4-es volt. Az autóút, ha kész lesz, Budapestet fogja összekötni a román határral. Az M4-es Abony és Fegyvernek közötti szakaszát 2013-ban egy olyan konzorcium kezdte el építeni, amelynek vezetõje a Közgép volt, a G-nap után viszont kormány egyik napról a másikra leállította a beruházást. A kormány hivatalos magyarázata az volt, hogy az Európai Bizottság kartellvádjai miatt, ám kiderült, hogy Brüsszelnek nem az összefonódásokkal, hanem azzal volt problémája, hogy túlárazottnak ítélte a fejlesztést. Az Orbán Viktor és Simicska Lajos közötti háborúskodásnak mindenesetre a leglátványosabb következménye lett a félbehagyott autópálya-szakasz, és sokáig úgy tûnt, nem is folytatják a projektet.

Végül mégis újrakezdték, uniós helyett magyar közpénzbõl, a nagy nyertes pedig Szíjj László cége lett, amely eddig 302 milliárd forintot kapott az úttal kapcsolatos megbízásokért – jóval többet, mint amit a beruházó elõzetesen becsült. A különbség 55 milliárd forint, az eredetileg tervezetthez képest ennyivel drágult meg a projekt Duna Aszfaltra és partnereire esõ része. Ráadásul van olyan szakasz, amit kilométerenként 6,7 milliárd forintért építettek meg. Ez igen magas összeg, még úgy is, hogy a kérdéses területen a beruházás része egy híd is – és ahhoz képest is, hogy annak idején a Közgépnél még a négymilliárdos kilométerár is túlzónak bizonyult Brüsszel számára.

A Duna Aszfaltnak ezekért a közbeszerzésekért különösebben nem kellett versenyeznie, 2-3 cég indult ellenük, ráadásul olyan társaságok, amelyekkel egyébként együtt dolgoznak, akár egy másik szakaszon. Ilyen a Colas, amely négy tendernél versenytárs volt, egy másiknál viszont már konzorciumi partner. Az is igaz viszont, hogy autópályát nem sok mindenki tud építeni, így ez is egy magyarázat lehet arra, hogy miért volt ennyire kevés induló. Kerestük a NIF-et, hogy megtudjuk, mi az oka a drágulásoknak és mi indokolja ezeket a kilométerárakat, de nem reagáltak.

Míg a Duna Aszfalt fõként az autópálya-építéseken szedte meg magát, addig Mészáros Lõrinc cégei elsõ körben különbözõ vízügyi megbízásokkal. Kezdetben fõleg az Országos Vízügyi Fõigazgatóság ivóvízminõség-javító, árvízvédelmi programokkal kapcsolatos nagy értékû tendereiket hozták el, ezután jött a Nemzeti Fejlesztési Programiroda, amelynek legismertebb dobása az az összesen 420 milliárd forint értékû keretmegbízás volt, amelyben szennyvízelvezetési és - tisztítási, hulladékgazdálkodási, és ivóvízminõség-javító munkákra kerestek kivitelezõket.

A pályázattal már a kezdetekben is problémák voltak, az EU azt kérte, függesszék fel, mivel súlyosan torzítja a versenyt, hogy 4 évre elõre már az elején kiválasztják az összes partnert. Az NFP azonban fittyet hányt a figyelmeztetésre, és két, összesen 140 milliárd forint értékû tenderen ki is hirdette egyik nyertesként a Mészáros és Mészáros Kft-t.

A cég pedig ezután, immáron az R-Korddal kiegészülve a nagy értékû vasútépítési pályázatokat célozta meg. Az R-Kord 2016-ban robbant be a közbeszerzési piacra, ekkor kapta meg a Balaton déli partján futó vonal felújítását. A NIF kezdetben 55,5 milliárd forintra becsülte a munkát, és bár az R-Kord két másik céggel közösen 17 milliárd forinttal magasabb összegû ajánlatot nyújtott be, mégis nyert. A következõ nagy munka szintén a NIF-tõl jött, ez már a Püspökladány–Debrecen vonalszakasz felújításáról szólt, összesen 88 milliárd forint értékben. Még meg sem száradt a tinta ezen a szerzõdésen, a Mészáros és Mészáros Kft. megkapta a Százhalombatta–Ercsi–Pusztaszabolcs vonalra vonatkozó vasútépítési munkát is, 87 milliárd forintért, 17,2 milliárd forinttal drágábban, mint azt becsülték.

Az összesen 9 évre visszatekintõ adatokat kielemezve pedig az is kiderült, hogy a közpénzesõ ezekre a cégekre igazán Simicska Lajos távozásával kezdett el zuhogni. Simicska és Orbán Viktor között a 2014-es választások után romlott meg a kapcsolat, egészen addig a Közgép volt a közbeszerzések sztárja, 2015-ig bezárólag a Magyar Narancs és az Átlátszó számításai szerint 825 milliárd forint közbeszerzést nyert el a cég egyedül, illetve konzorciumban.

Majd jött 2015 és vele a G-Nap, ami után a Közgépet – mint utóbb kiderült, jogtalanul – kizárták a közbeszerzésekbõl. Innentõl pedig nem volt megállás: míg a Duna Aszfalt és a Mészáros és Mészáros Kft. 2015-ig 398 milliárd forintnyi tendert nyert meg, addig a két cég az R-Korddal kiegészülve ezt követõen ennek a négyszeresét, 1673 milliárd forintot. Ami még a Közgéphez képest is kiemelkedõ összeg.

Az oligarchák tehát köszönetet mondhatnak Simicska Lajosnak, de nem csak neki, az Európai Uniónak is. A kis híján 2100 milliárd forintnyi tenderbõl ugyanis 1537 milliárd forintnyit uniós programok részeként valósítottak meg, ez a teljes összeg 74 százaléka.

Ezeknél a tendereknél a számlát tehát részben vagy egészben az unió állta, ami már csak azért is pikáns, mert Orbán Viktor kedvenc szólama közben az volt, hogy „Állítsuk meg Brüsszelt”. Persze lehet, eközben arra gondolt, hogy az Európai Bizottság és az OLAF ne vizsgálódjon a milliárdos megbízások miatt.

Forrás: HVG
Horror Désen: Férgek lepték el a koronavírusos kisfiú testét, meghalt
Tiltakoznak: Elegük lett a balatonakarattyaiaknak Ördög Nóráék kisboltjából
Keményen bünteti az infláció a nyugdíjasokat
Friderikusz Sándor kiakadt és perel
Milliárdosok borászatát is közpénz-milliókkal támogatja az Orbán-kormány
Orbán döntött: egymilliárd dollárért vesz légvédelmi rakétarendszert az Egyesült Államoktól
525 millióért vettek Mészáros Lőrincék medencés nyaralónak látszó gyümölcsöst Tihanyban
Kezdeményezték a megvádolt Simonka György kizárását a pártból
Hatósági házi karanténba került az újfehértói polgármester
Csak negatív PCR-teszttel kezdhetik meg a tanévet a Semmelweis Egyetem elsőévesei
Breaking - Négy Fradi-pólós vírustesztje pozitív lett
Vonatgázolás! - Sürgősen vérre van szüksége a biciklis fiúnak
Megszólalt Ördög Nóra: mindenki támadja őket
Tragédia: 60 fokos autóban hagyták a 3 éves gyereküket
170 milliós beszerzés egy forintot sikerült az MNB-nek lealkudnia
Fejenként 150 ezer forintos gyorssegély - mutatjuk kik kaphatják meg
Vidnyánszky megszerezte az irányítást az SZFE fölött
Lezárták a szentendrei belváros egy részét - sehol a felújításra ígért állami forrás
Gyurcsány "tíz főbűnéről" világosítja fel a fiatalokat a Fidelitas
Korózs: Százezer nyugdíjas már nem éri meg a nyugdíjkiegészítést
Horror Désen: Férgek lepték el a koronavírusos kisfiú testét, meghalt
Újabb 11 honvédelmi sportközpont építését tervezi a kormány 550 millió forintból
Nem jönnek a kormány által megígért milliárdok
Talpra magyar, hí a haza! - Biztos megélhetés, kiszámítható életpálya
Tiltakoznak: Elegük lett a balatonakarattyaiaknak Ördög Nóráék kisboltjából
Bakondi aggódik: nőtt a migránstömeg miatti fertőzési veszély
Pétfürdő retteg: Ha az felrobbanna, nemcsak nekünk lenne annyi
Novák Katalin: Magyarországon érdemes tanulni, dolgozni és családot alapítani is
Mit dolgozik Orbán minisztere, hogy havi hatmilliót keres?
Egy fűnyíró férfit szúrtak hátba - magyar valóság
De miért aludt Hajdú Péter Demcsák Zsuzsával?
Óriási a tiltakozás Ördög Nóráék balatoni kisboltja ellen
Még az étterem vezetőjét is elvitték - áll a bál a megvert magyar focista ügyében
Egy orosz fővállalkozó akar ismét vásárolni Pakson
Nyugdíj botrány: 32 milliárd forinttal hitelezhették meg a magyar államot a nyugdíjasok
Bekövetkezett amitől féltek - Fehéroroszországban lekapcsolták az internetet
Gödi botrány: Újabb 30 napra felfüggesztették a polgármestert
Az USa bajban van: Egy nap alatt 52 ezer új fertőzött
Kutya meleg lesz, de ez még nem minden
Vészjósló a szállodaszövetség kijelentése a turizmusról
A tudósvilág fél az orosz vakcina miatt - Meggondolatlanság, ostobaság
Újabb 11 honvédelmi sportközpont építésébe kezd bele Orbán
Fehéroroszország: már újságírókra és tüntetőkre is rátámadtak a rendőrök
Alig fél percet szánt az M1 Híradója a fehéroroszországi helyzetnek
Soros üzent: Magyarországot elfoglalta az Európai Unió egyik legnagyobb belső ellensége
Keményen bünteti az infláció a nyugdíjasokat