Az orosz Mere diszkontlánc erőteljes terjeszkedésbe kezd Magyarországon
Az orosz Mere diszkontáruházlánc (Oroszországban Szvetofor) jelentős lépéseket tesz Magyarország felé történő terjeszkedése érdekében. Az üzletlánc, mely a Torgservis vállalatcsoport része, és székhelye Krasznojarszkban található, 2023-as adatok szerint már több mint 3000 üzlettel rendelkezik világszerte. Ezzel a Mere az orosz kiskereskedelmi láncok forgalmát tekintve az élmezőnybe tartozik. A 2020-as évben a vállalat 189 milliárd rubel árbevételt könyvelhetett el.
Története
A Mere diszkontláncot a Shnayder család alapította Krasznojarszk városában 2009-ben, a Sberbank támogatásával. Az üzletek Szvetofor néven csak Oroszországban működnek, míg külföldön Mere néven ismertek. A vállalat tulajdonosai zárkózott üzletpolitikát folytatnak, és a nyilvánosság előtt ritkán szerepelnek. A belső források szerint a Mere az amerikai Walmart orosz megfelelője kíván lenni, és kínálatával elsősorban az alsó középosztályt és a szegényebb rétegeket célozza meg. Gyors növekedésének köszönhetően a Forbes magazin 2021-ben a 200 legnagyobb orosz magánvállalatot bemutató listáján az 52. helyre sorolta a céget.
Terjeszkedése Európában
A Mere 2017-ben kezdte meg külföldi terjeszkedését, először Belaruszban, Kazahsztánban, majd Ukrajnában. 2019-ben a diszkontlánc Németországban, Romániában, Görögországban és Szerbiában is megnyitotta első üzleteit. Azonban nem minden piacon volt sikeres: Belgiumban alacsony forgalom miatt három hónap után bezárták üzleteiket, és Lengyelországból az orosz-ukrán háború miatt vonultak ki. Az ukrajnai piacról már 2021-ben kitiltották a céget. 2022-ben Németországban is megszüntették tevékenységüket. Ezzel szemben Spanyolországban és Csehországban továbbra is működnek áruházaik, és 2024 áprilisában hírek jelentek meg a magyarországi piacra történő belépésükről is.
Jellemzői
A Mere diszkontlánc fő jellemzője az alacsonyan tartott árak, amelyek rendszerint 20-30 százalékkal alacsonyabbak az adott országok átlagos fogyasztói áraihoz képest. Ezt több módszerrel érik el: üzleteik rendszerint a nagyvárosok külső lakóövezetében vagy agglomerációjában találhatók, gyakran raktárépületekben. Az üzletekben nincs dekoráció, modern eszközök, reklámkampány vagy ügyfélszolgálat, az árukat kartondobozokban, fa raklapokon helyezik el polcok helyett. Kínálatukban elsősorban tartós élelmiszerek, tisztítószerek és kisebb használati tárgyak szerepelnek, zöldséget, gyümölcsöt és friss pékárut nem tartanak.
Az élelmiszeripari márkák termékei helyett kevésbé ismert gyártók saját márkás termékeit kínálják, amelyek 20-30%-kal olcsóbbak a versenytársak termékeinél, és jól ismert márkák esetében akár 50%-kal is alacsonyabb lehet az árkülönbség. A beszállítóknak maguknak kell biztosítaniuk az áruk üzletekbe történő szállítását, az eladatlan áruk visszaküldésének lehetőségét, és felelősséget kell vállalniuk az importált termékek vámkezelésének önkéntes lebonyolításáért is.
A Mere diszkontlánc terjeszkedése Magyarországon újabb lehetőséget kínál a vásárlóknak, hogy olcsóbban jussanak hozzá mindennapi szükségleteikhez. A cég üzleti modellje és alacsony árai a helyi piacra is jelentős hatással lehetnek, versenyt teremtve a már meglévő diszkontláncok számára. |